Екологічні та економні, автомобілі без двигуна внутрішнього згоряння стають все більш популярними. Сьогодні в Україні можливо купити практично будь-який електромобіль з вироблених у світі. Хоча українці неохоче відмовляються від бензину, попит на цю екзотичну техніку зростає. Одна з головних причин – відчутна економія на паливі та обслуговуванні.
На сьогодні перше місце в світі за кількістю електрокарів на душу населення займає Норвегія. У країні з населенням 5 млн осіб вже 32 000 подібних авто. Така статистика − результат створених державою умов. Для норвежців, які мають один із найвищих рівнів життя, діє так звана «податкова амністія» − власників електромобілів звільнено від сплати 25% податку на додану вартість та податку на реєстрацію, який може досягати десятків тисяч доларів за транспортний засіб. Також водії електромобілів не платять транспортний податок і можуть безперешкодно їздити в Осло по виділених смугах для автобусів.
Водії громадського транспорту норвезької столиці навіть скаржаться, що засилля електрокарів, власники яких у години пік бажають користуватися виділеними для автобусів смугами, заважають їм працювати. Нам в Україні складно уявити собі таку ситуацію − в нас кількість електрокарів на дорогах обчислюється десятками і становить лише 0,02% від обсягу продажів транспортних засобів. Норвегія − не єдина країна, де уряд стимулює придбання електромобілів. В Естонії, наприклад, автовласнику компенсують до 50% вартості електрокара, в США − $7,5 тисяч, у Франції − €7 тисяч, в Китаї − за легковик $10-18 тис., а за автобус − $82 тис. Навіть у Росії створено сприятливі умови для розвитку ринку електромобілів − у 2014 році скасували ввізне мито розміром у 19%. У Москві працює 130 зарядних станцій, із них 14 − швидкого зарядження. У Києві таких станцій − менше десятка. На жаль, електромобіль в Україні сьогодні – це модний гаджет, дозволити який може собі не кожен.
В Україні зроблено тільки перші кроки в цьому напрямку. Зараз на розгляді комітетів Верховної Ради перебуває законопроект №4205 «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо стимулювання зростання попиту на екологічні види транспорту і зниження енергетичної залежності України)». Він пропонує тимчасово (до 2018 року) звільнити від оподаткування операції з ввезення на митну територію України електромобілів, а також операції з підакцизними товарами щодо реалізації легкових автомобілів, оснащених електричними двигунами (крім гібридних двигунів). Перше читання законопроект вже пройшов, і, можливо, його ухвалення − це лише питання часу.
Наступним кроком має стати прийняття комплексної державної програми щодо стимулювання ринку електрокарів. Якщо кошти, які витрачаються на імпорт нафтопродуктів, направити на розвиток внутрішніх резервів енергетичного потенціалу, ми не тільки допоможемо економіці держави за рахунок вирівнювання платіжного балансу, а й покращимо екологічну ситуацію в Україні.
Більше того, економічно стимулювати всіх учасників транспортного діалогу: автомобілістів спонукати перейти з бензинових автомобілів на електрокари, а власників автозаправок − встановити потужні зарядки. Також потрібно створити преференції на дорозі, ввести екологічну програму зі зменшення викидів та налагодити співпрацю зі світовими інституціями в цьому напрямку, реалізувати масштабну освітню програму з енергозбереження та заміщення імпортних ресурсів власними.
У правильному екологічному суспільстві повинна бути така ієрархія: на першому місці − пішохід, на другому − велосипедист і громадський транспорт, на третьому − власник електрокара, і вже на останньому − власник автомобіля з бензиновим двигуном. В Україні цілком можна створити таке суспільство, при наявності лише відповідного бажання, країна має заінтересованих спеціалістів, які готові розробляти державну програму, можливо буде і підтримка уряду з його курсом на зменшення нашої енергозалежності.