Діяльність щодо надання науково-правових висновків у 2024

Науково-правові висновки на проєкти законів та інших нормативно-правових актів.

На виконання паспорту бюджетної програми (23 шт.)

Тема № 1 «Правове забезпечення інноваційного процесу в умовах глобальних викликів» 8 шт.

1. Замовник: Голова Комітету Верховної Ради України з питань правової політики Дениса Маслова (Вих №4 від 12.01.2024 р.).

Назва акту: Пропозиції та зауваження до проєкту Закону України «Про доброчесне лобіювання» (реєстр. №10337 від 13.12.2023) та альтернативних до нього проєктів Закону України «Про лобізм та лобістську діяльність в Україні» (реєстр. №10337-1 від 26.12.2023) та «Про державну реєстрацію суб’єктів лобіювання та здійснення лобіювання в Україні» (реєстр. № 10337-2 від 28.12.2023).

Короткий зміст висновку: Проєкт Закону України «Про доброчесне лобіювання» (реєстр. № 10337 від 13.12.2023) потребує доопрацювання з урахуванням викладених зауважень. Що стосується альтернативних до нього проєктів Закону України «Про лобізм та лобістську діяльність в Україні» (реєстр. № 10337-1 від 26.12.2023) та «Про державну реєстрацію суб’єктів лобіювання та здійснення лобіювання в Україні» (реєстр. № 10337-2 від 28.12.2023) то, враховуючи зміст п. 2 висновку головного Комітету Верховної Ради України з питань правової політики по основному законопроєкту № 10337 від 13.12.2023 (№ 04-26/03-2024/4733 від 08.01.2024), яким Рекомендовано Верховній Раді України за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу Законопроект за реєстр. № 10337, у зв’язку з чим законопроекти за реєстр. № № 10337-1, 10337-2 відхилити, вважаємо за необхідне врахувати наведений висновок № 04-26/03-2024/4733 від 08.01.2024 Комітету Верховної Ради України з питань правової політики.

2. Замовник: Голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак (Вих №8 від 19.01.2024 р.).

Назва акту: Науково-правовий висновок щодо проекту Закону України «Про академічну доброчесність» (реєстр. № 10392 від 08.01.2024).

Короткий зміст висновку: ознайомившись з проєктом Закону України «Про академічну доброчесність» №10392 від 08.01.2024 р. повідомляємо, що принципи і правила академічної доброчесності, засади правових та організаційних механізмів її формування та забезпечення для освітньої діяльності та освітнього процесу вже викладені у ст. 42 Закону України «Про освіту» від 05.09.2017 р. №2145- VIII. Погоджуємося, що правові вимоги до академічної доброчесності доцільно розширити на науковому та наукового-технічну діяльність , яка регулюється Законом України  «Про наукову і науково-технічну діяльність» від 26.11.2015 р. №848-VІІІ. Однак в законопроектній роботі слід дотримуватися принципів правової визначеності, рівності та справедливості, ясності та недвозначності правових норм. Законопроект потребує подальшого доопрацювання.

3. Замовник: Генерального директора, академіка НАН України В. Семиноженка  (Вих №32 від 08.03.2024 р.).

Назва акту: Науково-правовий висновок за запитом державної наукової установи «Науково-технологічний комплекс «Інститут Монокристалів» Національної академії наук України.

Короткий зміст висновку: Науково-дослідним інститутом правового забезпечення інноваційного розвитку Національної академії правових наук України було отримано лист- запит від Генерального директора, академіка НАН України В. Семиноженка № 01/171 від 27.02.2024 із проханням проведення науково-правового дослідження застосування окремих положень законодавства України та надано науково-правовий висновок.

4. Замовник: Голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак (Вих №69 від 27.06.2024 р.).

Назва акту: Науково-правовий висновок до проєкту Закону України «Про промислову політику та прогнозованість реального сектору економіки» (реєстр. №11331 від 11.06.2024 р.).

Короткий зміст: проєкт Закону України «Про промислову політику та прогнозованість реального сектору економіки» (реєстр. №11331 від 11.06.2024 р.) не може подаватись до Верховної Ради України в поточній редакції та повинен бути доопрацьований з урахуванням наданих зауважень.

5. Замовник: Голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак (Вих №71 від 04.07.2024 р.).

Назва акту: Пропозиції та зауваження до законопроектів «Про промислову політику та забезпечення безперервності підприємницької діяльності в умовах воєнного стану»  (реєстр. №11331-1  від 17.06.2024 р.) та «Про засади державної промислової політики» (реєстр. №11331-2  від 17.06.2024 р.)

Короткий зміст висновку: Проєкти законів «Про промислову політику та забезпечення безперервності підприємницької діяльності в умовах воєнного стану» (реєстр. №11331-1 від 17.06.2024 р.) та «Про засади державної промислової політики (реєстр. №11331-2  від 17.06.2024 р.)» не можуть подаватись до Верховної Ради України в поточній редакції та повинні бути доопрацьовані з урахуванням наданих зауважень.

6. Замовник: Керівник експертної групи з питань розвитку та роботи з дослідницькою та критичною інфраструктурою Зоя Петренко ( вих №87 від 05.09.2024 р.) 

Назва акту: Зауваження та пропозиції щодо проекту  розпорядження Про схвалення Концепції підтримки та розвитку кадрового потенціалу сфери наукової і науково-технічної діяльності «Національна система дослідників України»

Короткий зміст висновку: Виправити граматичні помилки: стор 3: українськи науковці, треба: українські науковці; стор. 5: Метою реалізації Концепцї, треба: Метою реалізації Концепції.

Ввести на початку Концепції Перелік термінів та скорочень. Окремо ввести терміни «науковий потенціал», «кадровий потенціал сфери наукової і науково-технічної діяльності» та їх складові.

Зазначити у Концепції: проблему, яка потребує розв’язання, її прояви, якими причинами вона зумовлена; способи її вирішення; аналіз причин виникнення проблеми та визначення оптимального варіанта розв’язання проблеми на основі порівняльного аналізу можливих варіантів.

Акцентувати увагу  на академічній доброчесності та дотриманні норм Закону України «Про авторські та суміжні права» тому, що заклади освіти, наукові установи, учасники освітнього процесу, вчені мають дбати про формування та утвердження культури академічної доброчесності в їхніх академічних спільнотах, що ґрунтується на цінностях, принципах і правилах академічної доброчесності та дотриманні авторських прав.

Відмітити у Концепції модернізацію управління науки і освіти, яка передбачає організацію експериментальної перевірки й експертизи освітніх та наукових інновацій. Приділити увагу пріоритетним напрямам розвитку науки і техніки щодо Цілей Сталого Розвитку, які сформульовані у Резолюції Генеральної Асамблеї ООН «Перетворення нашого світу: Порядок денний в області сталого розвитку на період до 2030 року» (Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development), Стратегічному плані Horizon Europe на 2025-2027 рр. для досліджень та інновацій щодо підтримки шляху до зеленого, цифрового та стійкого майбутнього (Horizon Europe strategic plan 2025-2027 for research and innovation to underpin journey to a green, digital and resilient future).

За результатами розгляду, рекомендуємо прийняття в цілому проаналізований Проєкт із урахуванням наданих пропозицій та зауважень.

7. Замовник: Голова Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак ( вих №132 від  25.11.2024 р.)

Назва акту: Зауваження та пропозиції щодо проекту Закону України «Про управління відходами видобувної промисловості» (реєстр. №12180 від 05.11.2024)

Короткий зміст висновку: З метою усунення виявлених недоліків пропонується доповнити текст Законопроекту ще однією дозвільною процедурою, в межах якої, відповідні органи державного нагляду (контролю) за результатами заходів нагляду (контролю) матимуть повноваження приймати рішення про покладання обов’язків оператора відходів видобувної промисловості на тих суб’єктів господарювання, які в силу положень Законопроекту отримають обов’язок ставати такими операторами. 

До усунення відмічених зауважень законопроект не рекомендується до розгляду відповідно до законотворчої процедури.

8. Замовник: Голова Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак ( вих. № 144 від 23.12.2024 р.)

Назва акту: Пропозиції та зауваження до Проекту Закону України «Про Національну систему кваліфікацій» (реєстр. № 12305 вiд 11.12.2024).

Короткий зміст висновку: Проєкт Закону України «Про Національну систему кваліфікацій» (реєстр. № 12305 вiд 11.12.2024), не може бути рекомендований до розгляду Верховною Радою України у пропонованому вигляді.

Тема № 2 «Правові механізми нової науково-дослідницької інфраструктури» 8 шт.

1. Замовник: Голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак (Вих №2 від 08.01.2024 р.).

Назва акту: експертний висновок до проєктів Законів України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань мобілізації, військового обліку та проходження військової служби» (реєстр. № 10378-1 від 28.12.2023) та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань мобілізації, військового обліку та проходження військової служби, враховуючи здоровий глузд та реальні перспективи зміцнення  обороноздатності, збереження громадян і країни» (реєстр. № 10378-2 від 29.12.2023).

Короткий зміст висновку: проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань мобілізації, військового обліку та проходження військової служби» (реєстр. № 10378-1 від 28.12.2023) потребує доопрацювання з урахуванням наших зауважень, а законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань мобілізації, військового обліку та проходження військової служби, враховуючи здоровий глузд та реальні перспективи зміцнення  обороноздатності, збереження громадян і країни» (реєстр. № 10378-2 від 29.12.2023) є доцільним до прийняття у вказаній частині.

2. Замовник: Голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак (Вих №6 від 15.01.2024 р.).

Назва акту: Експертний висновок до проєктів Законів України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань мобілізації, проходження військової служби та звільнення з військової служби, ведення військового обліку» (реєстр. № 10378-3 від 08.01.2024) та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, які регулюють порядок мобілізації, здійснення мобілізаційної роботи та проходження навчання військовозобов’язаними» (реєстр. № 10378-4 від 08.01.2024).

Короткий зміст висновку: В обох законопроектах (10378-3 та 10378-4) у статті 25 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» щодо організації і порядку бронювання військовозобов’язаних пропонується виокремити категорії військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, що працюють в органах державної влади, інших державних органах та в органах місцевого самоврядування. Проте, критерії та порядок, за якими здійснюється визначення кола цих осіб, відсутні, через що можливі порушення законодавства з обох сторін. Законопроект надає занадто широкі дискреційні повноваження, що може дозволити зловживання правом з боку відповідних органів державної влади.

В обох законопроектах пропонується доповнити повноваження у сфері оборони у ст. 36 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» положенням щодо взаємодії між органами, а саме взаємодію з органами державної влади, іншими державними органами, силами оборони і силами безпеки, місцевими державними адміністраціями, підприємствами, установами і організаціями, надають їм і одержують від них в установленому законодавством порядку інформацію, документи і матеріали, необхідні для виконання повноважень з питань мобілізаційної підготовки, мобілізації та демобілізації.

3. Замовник: Заступник Міністра освіти та науки України Денис Курбатов (Вих №22 від 15.02.2024р.).

Назва акту: пропозиції та зауваження до зміни системи пріоритетних напрямів у сферах наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності.

Короткий зміст висновку: пропонуємо регламентувати у Законі України «Про інноваційну діяльність» у розділі 2 державне регулювання у сфері інноваційної діяльності; необхідно врахування інтеграції національного сектору наукових досліджень і науково-технічних (експериментальних) розробок у світовий та європейський дослідницький простір.

4. Замовник: Голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак (Вих №184 від 02.01.2024 р.).

Назва акту: науково-правовий висновок до Проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань мобілізації, військового обліку та проходження військової служби» (реєстр. № 10378 від 25.12.2023).

Короткий зміст висновку: Науковцями Науково-дослідного інституту правового забезпечення інноваційного розвитку НАПрН України проведено науково-правовий аналіз Законопроекту України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань мобілізації, військового обліку та проходження військової служби» (реєстр. № 10378 від 25.12.2023) та надано науково-правовий висновок.

5. Замовник: Міністерство освіти і науки України (Вих №81 від 19.08.2024 р.).

Назва акту: Зауваження та пропозиції щодо проекту наказу «Про державну атестацію наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності»

Короткий зміст висновку: Пропонуємо: 1. Проводити оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукової установи/закладу вищої освіти за науковим напрямом з тією умовою (зважаючи на те, що державна атестація проводитьсяза останні п’ять років), що якщо результатом державної атестаціїта групи наукової установи/закладу вищої освіти за новою методикою і відповідно новими критеріями, атестаційна оцінка наукової установи/закладу вищої освіти та групанаукової установи/закладу вищої освіти буде вища або не нижче ніж за попередньою атестацією, тозастосовувати нову методику оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукових установ та закладів вищої освіти.Якщо ж атестаційна оцінка наукової установи/закладу вищої освіти та групанаукової установи/закладу вищої освіти буде нижче за новою методикою, то застосовувати стару методику  оцінювання ефективності наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності наукової установи (наказ Міністерства освіти і науки України від 17 вересня 2018 року  № 1008 «Деякі питання державної атестації наукових установ», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 28 грудня 2018 року за № 1504/32956). 

2.Викласти п. 2 Розділу І проекту Методики оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності у наступній редакції: «Терміни, що використовуються у цій Методиці, вживаються у значеннях, наведених у Законах України «Про наукову і науково-технічну діяльність», «Про вищу освіту», «Про запобігання корупції», Порядку проведення державної атестації наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 19 липня 2017 року № 540 (далі – Порядок), ДСТУ 3017-95 від 01.01.1996 р.».

3. Додати у абз. 2 п. 2 Розділу ІІ проекту Методики оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності таки додаткові описи впливу як: інформаційний, правовий, фінансово-економічний. Та надано інші зауваження.

6. Замовник: Міністерство освіти і науки України (вих №131 від 22.11.2024 р.)

Назва акту: Зауваження та пропозиції щодо проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо оновлення системи пріоритетних напрямів у сферах наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності» (реєстр. № 3534-IX від 21.12.2023 р.).

Короткий зміст висновку: проект Закону України«Про внесення змін до деяких законів України щодо оновлення системи пріоритетних напрямів у сферах наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності» потребує доопрацювання з урахуванням викладених зауважень.

7. Замовник: Голова Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак ( вих № 141 від  17.12.2024 р.)

Назва акту: Пропозиції та зауваження до Проєкту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення працівників прокуратури (реєстр. № 12278 від 02.12.2024 р.) 

Короткий зміст висновку: проєкт Закону про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення працівників прокуратури (реєстр. № 12278 від 02.12.2024 р.), не може бути рекомендований до розгляду Верховною Радою України у пропонованому вигляді.

8. Замовник: Перший віце-президент НАПрН України Бандурка О.М. та в.о. керівника експертної групи з питань державно-приватного партнерства директорату інновацій та зв’язків науки з реальним сектором економіки Міністерства освіти і науки України Петровський А. І. (Вих №52 від 06.05.2024 р.).

Назва акту: Пропозиції щодо оновлення системи пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки та інноваційної діяльності.

Короткий зміст висновку: надав пропозиції щодо блоку І: « Зміна системи, механізмів фінансування та інших форм підтримки досліджень в Україні відповідно до пріоритетних напрямів розвитку науки і техніки та інноваційної діяльності» та щодо блоку ІІ «Нова архітектура системи пріоритетних напрямів».

Тема № 3 «Правове забезпечення професійної адаптації та права на підприємницьку діяльність ветеранів війни» 7 шт.

1. Замовник: Голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак (Вих. №39 від 29.03.2024).

Назва акту: Експертний висновок до проекту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення ефективності розпорядження майном соціальної сфери та вдосконалення законодавства в сфері оренди» (реєстр. №11071 від 11.03.2024).

Короткий зміст висновку: вважаємо за доцільне доповнити Законопроект 11071 нормою наступного змісту: «Прийняття рішення про передачу такого майна на приватизацію не може прийматися,  якщо закладом охорони здоров’я або закладом освіти надано документи, що підтверджують необхідність використання майна в своїй господарській діяльності, в тому числі,  наявність майбутнього фінансування.

2. Замовник: Голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак (Вих №55 від 09.05.2024 р.).

Назва акту: Науково-правовий висновок до проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення термінологічних неузгодженостей» (реєстр. № 11200 від 25.04.2024).

Короткий зміст: Законопроєкт 11200 підготовлений з метою усунення термінологічних неузгодженостей», які існують в чинному законодавстві через одночасне використання термінів «цілісний майновий комплекс», «єдиний майновий комплекс», «цілісний (єдиний) майновий комплекс», які фактично мають однаковий зміст. Термін «цілісний майновий комплекс підприємства» з’явився і використовується наразі в законодавстві з питань приватизації та оренди державного та комунального майна. Термін «підприємство як єдиний майновий комплекс» було введено в правове поле Цивільним кодексом України в 2003 році і також використовується в низці законодавчих актів. Така термінологічна неузгодженість створює складнощі та породжує спори в процесі застосування законодавства, що не відповідає принципу правової визначеності.

3. Замовник: Замовник: Голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак (Вих №61 від 29.05.2024 р.).

Назва акту: Науково-правовий висновок до проєкту Закону України «Про ратифікацію Поправок до Конвенції про доступ до інформації, участь громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля» (реєстр. № 0272 від 16.05.2024).

Короткий зміст: текст  проєкту Закону України «Про ратифікацію Поправок до Конвенції про доступ до інформації, участь громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля» (реєстр. № 0272 від 16.05.2024) не суперечить вказаним чинним нормативно-правовим актам та можливий до прийняття у запропонованій редакції.

4. Замовник: Міністерство освіти і науки України (Вих. №57 від 16.05.2024 р.).

Назва акту: Зауваження та пропозиції щодо проекту наказу «Про державну атестацію наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження ними наукової (науково-технічної) діяльності».

Короткий зміст: Пропонуємо: 1. Проводити оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукової установи/закладу вищої освіти за науковим напрямом з тією умовою (зважаючи на те, що державна атестація проводиться за останні п’ять років), що якщо результатом державної атестації та групи наукової установи/закладу вищої освіти за новою методикою і відповідно новими критеріями, атестаційна оцінка наукової установи/закладу вищої освіти та група наукової установи/закладу вищої освіти буде вища або не нижче ніж за попередньою атестацією, то застосовувати нову методику оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукових установ та закладів вищої освіти. Якщо ж атестаційна оцінка наукової установи/закладу вищої освіти та група наукової установи/закладу вищої освіти буде нижче за новою методикою, то застосовувати стару методику  оцінювання ефективності наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності наукової установи (наказ Міністерства освіти і науки України від 17 вересня 2018 року  № 1008 «Деякі питання державної атестації наукових установ», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 28 грудня 2018 року за № 1504/32956).

Ця рекомендація викликана необхідністю досягання цілей наукової установи/закладу вищої освіти з наявними потужностями та фінансовим забезпеченням, щоб відповідати сучасним тенденціям та рівню розвитку наукових установ/ закладів вищої освіти України, збільшувати кадровий склад, підвищувати науково-технічний потенціал кадрового складу, мати можливості проводити затребувані  фундаментальні наукові дослідження, співпрацювати з іншими науковими установами/закладами вищої освіти України та за її межами.

  1. Викласти п. 2 Розділу І проекту Методики оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності у наступній редакції:

«Терміни, що використовуються у цій Методиці, вживаються у значеннях, наведених у Законах України «Про наукову і науково-технічну діяльність», «Про вищу освіту», «Про запобігання корупції», Порядку проведення державної атестації наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 19 липня 2017 року № 540 (далі – Порядок), ДСТУ 3017-95 від 01.01.1996 р.».

  1. Додати у абз. 2 п. 2 Розділу ІІ проекту Методики оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності таки додаткові описи впливу як: інформаційний, правовий, фінансово-економічний.
  2. У Додатку 2 до Методики оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності, у розділі «Показники оцінки кадрового потенціалу» показник П 7 визначити як : Чисельність аспірантів.
  3. Р10 розділу ІІ Додатку 2 Методики оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності визначити у наступному вигляді: кількість опублікованих препринтів, доповідей конференцій, презентацій, плакатів, даних та ін., які мають DOI.
  4. Добавити у Додатку 2 до Методики оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності (пункт 1 розділу II) «ПЕРЕЛІК показників, за якими здійснюється оцінка результативності наукової (науково-технічної) діяльності наукової установи/закладу вищої освіти за науковим напрямом та потенціалу розвитку цього наукового напряму» у розділі II Наукові публікації наступні пункти:
  5. Кількість друкованих підручників, посібників, збірників наукових праць, документів, матеріалів (у т. ч. збірники тез доповідей), наукових періодичних видань, виданих в Україні і за кордоном, одиниць.
  6. Кількість електронних освітніх ресурсів (електронний навчальний посібник, електронний підручник, електронні методичні матеріали, курс дистанційного навчання, електронний лабораторний практикум тощо), віднесена до чисельності наукових працівників, аспірантів і докторантів разом, одиниць / осіб.
  7. Кількість опублікованих розділів монографій в Україні.
  8. Кількість інформаційно-аналітичних матеріалів, проектів нормативно-правових актів та інших документів, наданих центральним органам виконавчої влади, Адміністрації Президента України, Верховній Раді України, Кабінету Міністрів України, одиниць.
  9. Тези доповідей на міжнародних науково-практичних заходах, що відбулися за кордоном, одиниць.
  10. Тези доповідей на міжнародних та всеукраїнських науково-практичних заходах, що відбулися в Україні, одиниць.

Розділ III Інтелектуальна власність вбачається за доцільне доповнити наступними пунктами:

  1. Кількість чинних патентів на винаходи (сорти рослин), корисні моделі, свідоцтв на об’єкти авторського права, отриманих в Україні, одиниць.
  2. Кількість виданих ліцензій та договорів про передання прав на об’єкти права інтелектуальної власності або їх використання в Україні, одиниць.
  3. Добавити у Додатку 2 до Методики оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності (пункт 1 розділу II) «ПЕРЕЛІК показників, за якими здійснюється оцінка результативності наукової (науково-технічної) діяльності наукової установи/закладу вищої освіти за науковим напрямом та потенціалу розвитку цього наукового напряму» розділу II Наукові публікації наступні пункти:

Кількість наукових фахових видань (журналів), засновником/співзасновником яких є наукова установа/заклад вищої освіти, за науковим напрямом, що індексуються у наукометричних базах Web of Science Core Collection, Scopus, ERIH PLUS, PubMed, MathSciNet, Chemical Abstracts, GeoRef.

Кількість наукових працівників (за основним місцем роботи), які є членами редакційних колегій наукових видань (журналів), які індексуються у наукометричних базах Web of Science Core Collection та/або Scopus та не видаються цією науковою установою/закладом вищої освіти.

  1. Додати у Додатку 2 до Методики оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності (пункт 1 розділу II) «ПЕРЕЛІК показників, за якими здійснюється оцінка результативності наукової (науково-технічної) діяльності наукової установи/закладу вищої освіти за науковим напрямом та потенціалу розвитку цього наукового напряму» розділу IIІ Інтелектуальна власність наступні пункти:

Одержано свідоцтв про реєстрацію об’єктів авторського права в Україні: комп’ютерних програм, баз даних; наукових творів.

Кількість авторів/винахідників за заявками на винаходи, корисні моделі, промислові зразки та авторів сортів рослин, комп’ютерних програм, баз даних, наукових творів.

  1. Всі запропоновані додаткові показники слід відобразити та закріпити в інших додатках до Методики оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності, які безпосередньо пов’язані з впровадженням зазначених показників.
  2. Додати у «Відомості про організацію та рівень наукових досліджень і розробок наукової установи/ закладу вищої освіти за науковим напрямом» Додатку 3 до Методики оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності (пункт 1 розділу II), у розділ IV. Матеріально-технічна та дослідно-експериментальна база наукових досліджень і розробок пункт 4.4.: Наявність дослідно-експериментальної бази наукових досліджень, які проводилися науковою установою/ закладом вищої освіти шляхом спільної діяльності з Центрами колективного користування науковим обладнанням, Національними науковими центрами, державними ключовими лабораторіями, стартап-школами, Центрами трансферу технологій.

Окрім зазначеного, важливо зауважити, що потребують додаткового роз’яснення положення п. 5 Розділу V. «Визначення результатів державної атестації та групи наукової установи/закладу вищої освіти» проєкту Методики оцінювання ефективності наукової (науково-технічної) діяльності наукових установ та закладів вищої освіти в частині провадження такими закладами наукової (науково-технічної) діяльності щодо наслідків віднесення наукової установи/закладу вищої освіти до перелічених груп, а також норми п. 6 зазначеного розділу щодо наслідків не проходження наукової установи/закладу вищої освіти державної атестації.

5. Замовник: Голова Верховної Ради України Руслан Олексійович Стефанчук. (вих №82 від 21.08.2024 р.)

Назва акту: Пропозиції до Проєкту Стандарту державної мови «Правнича термінологія. Термінологія конституційного права»

Короткий зміст висновку: Проведений аналіз Проєкту Стандарту державної мови «Правнича термінологія. Термінологія конституційного права» та надані пропозиції щодо удосконалення відповідної термінології, зокрема щодо доповнення глосарію наступними визначеннями: апатриди, біпатризм, філіація, референдум тощо.

6. Замовник: Голова Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак ( вих №118 від 30.10.2024 р.)

Назва акту: Експертний висновок до проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення функціонування індустріальних парків» (реєстр. № 12117 від 14.10.2024 р.)

Короткий зміст висновку: рекомендуємо доопрацювання проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення функціонування індустріальних парків» згідно із наданими пропозиціями та зауваженнями.

7. Замовник:  Голова Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак ( вих №129 від 14.11.2024 р.)

Назва акту: Пропозиції та зауваження до Проекту Закону про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення окремих категорій працівників (службовців) (реєстр. № 12165 від 29.10.2024)

Короткий зміст висновку: проект Закону про внесення змін до деяких законів України щодо пенсійного забезпечення окремих категорій працівників (службовців) (реєстр. № 12165 від 29.10.2024 р.), потребує доопрацювання з урахуванням викладених зауважень.

Понад виконання паспорту (2 шт.)

1. Замовник: Міністерство фінансів України (Вих. №23 від 16.02.2024).

Назва акту: Пропозиції щодо п. 13 Інформації, яку окремим головним розпорядникам коштів державного бюджету необхідно подати до Мінфіну до 23 лютого 2024 року

Короткий зміст висновку: розглянув питання, викладені у листі Міністерства фінансів України №04110-08-6/3302 від 02.02.2024 та надав пропозиції та зауваження щодо припинення відтоку наукового потенціалу, як людського ресурсу закордон.

2. Замовник: Національна академія правових наук України ( Вих. №58 від 24.05.2024 р.).

Назва акту: Пропозиції та зауваження до проєктів Статуту Національної академії правових наук України (нова редакція) та Координаційну раду Національної академії правових наук України.

 Короткий зміст: Вважаємо за доцільне вдосконалити п. 65 та узгодити його зміст із змістом проєкту Положення про Координаційну раду Національної академії правових наук України (зокрема узгодити з п. 2.1. розділу 2 «Мета діяльності, основні завдання, функції та права Координаційної ради».

Вважаємо за доцільне привести до єдиного стилю зміст проєкту Статуту щодо наступного: при згадуванні у певних положеннях проєкту Статуту відповідності нормам законодавства, у всіх випадках обов’язково вказувати – «чинного законодавства».

Науково-правові висновки щодо правозастосовної діяльності (на запити Конституційного Суду України, Верховного Суду, Вищого антикорупційного суду, Офісу Генерального прокурора, тощо)

На виконання паспорту бюджетної програми (11 шт.)

Тема № 1 «Правове забезпечення інноваційного процесу в умовах глобальних викликів» 4 шт.

1. Замовник: Голова Національного банку України Андрій Пишний  (Вих №23-1 від 26.02.2024 р.).

Назва акту: Науково-правовий висновок щодо запиту НБУ стосовно криміналізації безліцензійної діяльності осіб, які надають фінансові послуги.

Короткий зміст висновку: зважаючи на розвиток наглядових підходів НБУ та підвищення якості нагляду в умовах цифровізації фінансової сфери наявні в НБУ засоби регулювання ринкової поведінки надавачів фінансових послуг на думку науковців є цілком достатнім для забезпечення захисту клієнтів сталого розвитку і стабільності фінансового ринку, тому діяльність із наданням фінансових послуг без отримання відповідної ліцензії не потребує криміналізації.

Виконавці: д.ек.н., п.н.с., проф. Внукова Н. М.; п.н.с, к.ек.н, доц. О. В. Корват.

2. Замовник: Начальник Головного управління Держпродспоживслужби Олег Рубан (Вих. №73 від 09.07.2024 р.).

Назва акту: Роз’яснення щодо реклами та стимулювання продажу тютюнових виробів відповідно до пунктів 13, 16, 16-1 Закону України «Про заходи щодо посилення та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров’я населення»

Короткий зміст висновку: Отже поняття «реклама і стимулювання продажу тютюну (тютюнових виробів)» слід трактувати як будь-який вид передачі комерційної інформації, рекомендації або дії, метою, результатом або ймовірним результатом яких прямо чи опосередковано є стимулювання продажу тютюнових виробів або вживання тютюну.

Фізичними особами у своїх зверненнях, при встановленні ними порушень законодавства щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів суб’єктами господарювання, має бути зазначено, у який спосіб і яке саме право було порушено.

Виконавці: к.ю.н., ст.д., учений секретар Інституту Любчич Анна; к.ю.н., зав. наук. відд. Подрез-Ряполова Ірина, к.ю.н., доц, н.с Селіванова Ірина.

3. Заступник секретаря Ради національної безпеки і оборони України Андрій Кононенко  (Вих № 85 від 30.08.2024 р.).

Назва акту: Щодо заходів реалізація яких сприятиме розбудові національної інноваційної екосистеми.

Короткий зміст висновку: надані пропозиції щодо реалізації завдань згідно з формою подання пропозицій, зокрема щодо: формування національної інноваційної екосистеми, удосконалення структури органів державного регулюванння інноваційної діяльності, механізму трансферу технологій, стимулювання інноваційного підприємництва тощо.

Виконавці: к.ю.н. Подрез-Ряполова І. В., к.ю.н. Розгон О. В., к.ю.н. Любчич А. М., к.пед.н. Шматков Д. І., к.ю.н. Селіванова І. А., к.ю.н. Лукань М. О., к.ек.н. Корват О. В., к.ю.н. Кохан В. П.

4. Замовник: Апарат Ради національної безпеки і оборони України (вих. №92 від 17.09.2024 р.) 

Назва акту: Інформаційно-аналітичні матеріали та пропозиції щодо листа від Апарату Ради національної безпеки і оборони України №3169/32-02/2/24 від 12.09.2024 р. з питань «Про заходи зі стимулювання інновацій для відвернення та нейтралізації реальних і потенційних загроз в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення».

Короткий зміст висновку: надані пропозиції щодо реалізації завдань згідно з формою подання пропозицій, зокрема щодо: формування національної інноваційної екосистеми, удосконалення структури органів державного регулюванння інноваційної діяльності, механізму трансферу технологій, стимулювання інноваційного підприємництва тощо  

Виконавці: к.ю.н. Подрез-Ряполова І. В., к.ю.н. Розгон О. В., к.ю.н. Любчич А. М., к.пед.н. Шматков Д. І., к.ю.н. Селіванова І. А., к.ю.н. Лукань М. О., к.ек.н. Корват О. В., к.ю.н. Кохан В. П.

Тема № 2 «Правові механізми нової науково-дослідницької інфраструктури» 4 шт.

1. Замовник: Суддя Конституційного Суду України Кичун В.І. (Вих. №29 від 04.03.2024 р.).

Назва акту: Науково-правовий висновок щодо конституційної скарги Карпенка Р.М. щодо відповідності Конституції України підпункту 17 пункту 1 розділу I Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин» від 01 липня 2022 року № 2352-IX у взаємозв’язку із частиною 3 статті 119 Кодексу законів про працю України.

Короткий зміст висновку: по-перше, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо оптимізації трудових відносин» від 01 липня 2022 року № 2352-IX, яким були внесені зміни до ч. 3 ст. 119 КЗпП України щодо скасування гарантії збереження середнього заробітку за мобілізованими працівниками, не визначений строк, на який скасовано таку гарантію, чим порушено конституційну вимогу про тимчасовий характер обмежень конституційних прав і свобод;

по-друге, безстрокове скасування гарантії збереження середнього заробітку за працівниками, призваними на строкову військову служб; військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, є звуженням обсягу прав і свобод, що є порушенням статті 22, ст. 43 Конституції України.

Виконавці: к.ю.н., ст.д., зав. наук. відділу В. Кохан; к.ю.н., ст.н.с. І. Огієнко.

2. Замовник: Заступнику керівника служби з питань соціальної та гуманітарної безпеки Апарату Ради національної безпеки  і  оборони України Шумар Наталії Леонідівні (вих №97 від 02.10.2024 р.) 

Назва акту: Пропозиції щодо взаємодії ЗВО та НУ з підприємствами щодо освітньої діяльності.

Короткий зміст висновку: Зазначено, що доречно розробити та запустити експерементальний проект з організації взаємодії промислових підприємств, ЗВО, НУ; запровадити програму «Компенсація витрат на дослідження»; вказано умови за дотриманням яких можливе функціонування вказаної програми; вказано перелік нормативно-правових актів які потребують змін в цьому питанні.

Виконавці: к.ю.н. Любчич А. М., к.ю.н. Подрез – Ряполова І.В.

3. Замовник: Рада Національної безпеки і оборони України ( вих №115 від 28.10.2024 р.).

Назва акту: рекомендації щодо актуальних напрямів вдосконалення державного регулювання сфери інноваційної діяльності.

Короткий зміст висновку: надано пропозиції щодо створення основних засад побудови національної інноваційної екосистеми з врахуванням сучасних умов воєнного стану та зовнішньо-політичної пріоритизації євроінтеграційних процесів.

Виконавці: к.ю.н., директор Інституту Глібко С.В.

4. Замовник: Міністерство освіти і науки України (вих. №116 від 28.10.2024 р.)

Назва акту: Пропозиції за запитом Міністерства освіти і науки України від 14.10.2024 р. № 1/8806-24 «Про надання пропозицій» щодо розробки моделі розподілу коштів, яка буде основою нового порядку використання коштів, що будуть передбачені у державному бюджеті, для додаткової підтримки пріоритетних напрямів наукових досліджень і науково-технічних (експериментальних) розробок у закладах вищої освіти та наукових установах за результатами державної атестації.

Короткий зміст висновку: Національна академія правових наук України безпосередньо отримує бюджетні кошти для установ, які знаходяться в її віданні, і самостійно їх перерозподіляє між ними. Система фінансування наукових установ, які підпорядковуються галузевим академіям, зарекомендувала себе позитивно, є ефективною. На підставі цього, вважаємо недоцільним розробку нової моделі розподілу бюджетних коштів через одного головного розпорядника – Міністерство освіти і науки України – для додаткової підтримки пріоритетних напрямів наукових досліджень і науково-технічних (експериментальних) розробок у закладах вищої освіти та наукових установах за результатами державної атестації.

Виконавці: Любчич А.М., к.ю.н., старший дослідник; Подрез-Ряполова І.В, к.ю.н., завідувач наукового відділу; Кохан В.П., к.ю.н., старший дослідник, завідувач наукового відділу

Тема № 3 «Правове забезпечення професійної адаптації та права на підприємницьку діяльність ветеранів війни» 3 шт.

1. Замовник: Директор Юридичного департаменту Національного банку України Олександра Зими (Вих. №68 від 27.06.2024).

Назва акту: Експертне дослідження запитань, порушених в листі Національного банку України від 7.06 .2024 p. № 8-0008/4 6202.

Короткий зміст: науковці прийшли до висновку, що спосіб захисту у вигляді вимоги визнати протиправним та скасувати рішення НБУ про анулювання ліцензії на здійснення страхової діяльності, є ефективним. У випадку задоволення судом вимоги позивача НБУ не має приймати додаткових рішень про поновлення/відновлення/повернення фінансовій установі (страховій компанії) анульованої ліцензії, а вносить запис про припинення дії рішення, яким ліцензія була анульована. Таким чином ліцензія стає чинною з моменту її видачі.

Виконавці: к.ю.н., ст.д. Давидюк О.М., к.ю.н., н.с. Селіванова І.А.

2. Замовник: Заступник Міністра освіти і науки України Денис Курбатов (вих №90 від 06.09.2024 р.).

Назва акту: Роз’яснення щодо розбіжностей з окремих питань між державним підприємством і державною науковою установою

Короткий зміст висновку: Це юридичні особи різних організаційно правових форм. В результаті  державної реєстрації вони отримують статус юридичних осіб. Для отримання статусу наукової установи підприємство має пройти додаткові процедури, зокрема, державну атестацію. 

Виконавці: к.ю.н. Селівановою І.А.

3. Замовник: Секретар Ради національної безпеки України Олександр Литвиненку ( вих №117 від 29.10.2024 р.).

Назва акту: Пропозиції щодо удосконалення нормативно-правових механізмів стимулювання інновацій (інноваційної діяльності) з питань «Про заходи зі стимулювання інновацій для відвернення та нейтралізації реальних і потенційних загроз в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення».

Короткий зміст висновку: Вказано ряд пропозицій щодо удосконалення нормативно-правових механізмів стимулювання інновацій (інноваційної діяльності), зокрема: за доцільне внести зміни до наступних нормативно-правових актів: 1) до ст. 3 Закону України «Про пріоритетні напрями розвитку науки і техніки», а саме викласти п. 1) ст. 3 в наступній редакції»: «1) національна безпека і оборона, економічна безпека держави, створення високотехнологічної продукції та послуг з високим експортним потенціалом»; 2) до ст. 4 Закону України «Про пріоритетні напрями інноваційної діяльності», а саме викласти п. 1) ст. 4 в наступній редакції»: «1) технологічне оновлення та розвиток сфер національної безпеки і оборони, економічної безпеки держави, створення високотехнологічної продукції та послуг з високим експортним потенціалом»; 3) до Закон України «Про державну підтримку суб’єктів господарювання»; 4) додати частину 3 до ст. 17 Закону України «Про інноваційну діяльність» в наступній редакції: «Фінансова підтримка надається на реалізацію інноваційних проектів, спрямованих на забезпечення національної безпеки і оборони, економічної безпеки держави, створення високотехнологічної продукції та послуг з високим експортним потенціалом» тощо.

Виконавці: Виконавці: Глібко С. В., директор Інституту; Любчич А. М., учений секретар, к.ю.н., ст. досл.; Розгон О. В., п.н.с., к.ю.н., доц.; Подрез-Ряполова І. В., зав. наук. відд., к.ю.н.; Кохан В. П., зав. наук. відд., к.ю.н., ст. досл.

Понад виконання паспорту (0 шт.)